W dniach 24-26 września odbywały się targi FlightSimExpo 2021. Swój panel miał też Laminar Research, podczas którego oficjalnie zapowiedziano nową edycję X-Plane oznaczoną numerem 12.

Poniżej zapis wideo całej prezentacji, którą streszczę dla was w kilku kluczowych punktach poniżej.

Wszystko zaczęło się od przedstawienia prowadzącego, Thomsona Meeksa. Zaprosił on na pierwsze wideo tego dnia prezentujące X-Plane 12. Na pierwszy plan wysunął się Grumman F-14 Tomcat, który będzie jedną z domyślnych maszyn dostępnych w tej edycji.

Następnie pojawił się założyciel Laminara, czyli Austin Meyer, który w swój humorystyczny sposób tłumaczył, jak zmienia się silnik pogodowy w najnowszej odsłonie jego produkcji. Pogoda ma być zaawansowanym algorytmem generowanym z kilku tysięcy danych METARowych. Nie tak dawno X-Plane 11 miał jeszcze większe problemy z generowaniem pogody po zmianach w systemie dostarczania danych, więc teraz ma to się zmienić.

Austina zastąpił Ben Supnik i zaczął opowiadać o kilku krokach milowych i niespotykanych dotąd efektach w wersji „Out of box” poprzedniego X-Plane – m.in.:

  • w pełni zaimplementowane w 3D, tzw. wolumetryczne chmury,
  • zapowiedzi implementacji bibliotek Librain, które wspomogą realistyczny efekt deszczu na płycie lotnisk, czy szybach samolotów,
  • woda w rzekach, morzach i oceanach, a także wszystkie fale nareszcie generowane w 3D.

Alex Unruch, dyrektor arytystyczny, zapowiedział nową flotę samolotów, która pojawi się w X-Plane 12. Przede wszystkim dostaniemy współpracę z firmą Airbus, której brakowało w defaultowym X-Plane 11. Pojawi się ich flagowy model A330, który ma zawierać:

  • zaawansowany model lotu FlyByWire,
  • dokładnie odwzorowany model wraz z kabiną,
  • domyślny MCD, bo tak to widać na prezentacji, ale za to mają pojawiać się wiadomości na ECAM,
  • natywne wsparcie dla komfortu gracza TCA Sidestick i TCA Quadrant Airbus Edition, czyli zapewne będą pod niego ustawienia i nie trzeba będzie się męczyć z przypisaniem przycisków,
  • rzeczywiste awarie.

Co jeszcze nowego jako domyślna flota w X-Plane 12?

  • Cirrus SR22
  • Citation X (z dokładnie odwzorowanymi panelami sterującymi)
  • R-22
  • RV-10

Po prezentacji A330 nadszedł czas na Danielę, która przedstawiła nowy system dźwięków otoczenia w X-Plane 12. Usłyszymy szum drzew, morską bryzę, mknące samochody, wyładowania atmosferyczne podczas zwiedzania świata. Na lotnisku za to każdy pisk Ground Handlingu i podjeżdżających ramp stanie się codziennością. Stało się to możliwe, dzięki zastosowaniu FMOD w wersji 2.0 – jeszcze niedostępnego dla developerów, ale wkrótce będą mogli z nim popracować.

Po przemowie Danieli wróciliśmy do panów Bena i Alexa, którzy wytłumaczyli jak będzie prezentował się Autogen, pory roku. Powrócili także do wideo sprzed jakiegoś czasu o nowych modelach drzew, również 3D jak wszystko w tej prezentacji – włącznie z odjazdem halucynogennym Austina 🙂

Pod koniec prezentacji Pan Jim Keir zaprosił do posłuchania o ATC, które również otrzyma poprawki względem poprzedniej edycji. Przede wszystkim ma być inteligentniejsze i dokładniej prowadzić do celu. Podczas lotów VFR będziemy także co jakiś czas pytani o podanie pozycji i statusu lotu. ATC ma być także zregionalizowane, a głos robota wydawał się bardzo windows’owy, jak z syntezatora mowy, wiec być może będzie nami sterował polski kontroler! W nowym menu ATC będzie również zdecydowanie łatwiej poruszać się przy użyciu gogli VR.

Prezentacja zakończyła się Q&A, podczas którego padły następujące odpowiedzi:

  • posiadacze X-Plane 11 muszą kupić nowego X-Plane 12, ale nowi użytkownicy X-Plane 12 otrzymają przy zakupie wersji Early Access dostęp do pełnej wersji X-Plane 11,
  • Thompson nie jadł kolacji z teamem/osobą z ZIBO Mods, ale bardzo ją/ich lubi i zaprasza na taką kolację 😉 ,
  • będzie helikopter, ale nie chce zdradzić jaki i to ma być niespodzianka, jak już będzie ukończony,
  • nie będzie integracji IVAO/VATSIM w samym X-Plane, będzie potrzebny tak jak teraz dodatkowy program jak X-Pilot, ale pracują nad implementacją sieci, choć nie jest to priorytet,
  • woda, śnieg, lód będzie raczej efektem w silniku pogodowym niż teksturowo-sezonowym,
  • FMS będzie poprawiony,
  • będą zmiany w teksturach ziemi itp., mają od tego team, ale nie odcinają się od Orthophoto, więc ponownie – nie priorytet,
  • dodatki będą wstecznie kompatybilne, ale nie wszystkie – postępują tak od dawna i uważają, że to dobre rozwiązanie,
  • ma być szkółka dla pilotów, ale raczej nic więcej niż to, co było w X-Plane 11, choć planowali rozszerzyć, to również nie jest priorytetem,
  • wpływ silnika pogodowego na samolot ma być zadowalający, Ben i Austin nad tym pracują od dawna.

Cena? Nieustalona. Data premiery? Nieustalona. Developerzy niedługo dostaną wczesną wersję i na targach można już było wykonać próbne loty w nowym X-Plane 12.

Wszystkie prawa do zdjęć i filmów należą do FSElite, partnera FlightSimExpo 2021 oraz Laminar Research.

2 komentarze

  1. Radzę teraz zachowywać starsze wersje X-Plane 11, bo w kolejnych aktualizacjach jedenastki rozpocznie się zjeżdżanie z wydajnością, aby później przejście na dwunastkę i idący za tym spadek klatkażu, nie były dużym szokiem 🙂

    Ten proces zapewne trwa już jakiś czas 🙂 istotne różnice w wydajności (w stosunku do najnowszej wersji) są odczuwalne w 11.20 i 11.30, trzeba jednak posiadać również kopie samolotów dedykowane tym wersjom – scenerie ortho działają bezproblemowo na każdej z wersji 11.

    Krótko – polecam zachowywanie starszych, stabilnych wersji tego symulatora.

  2. ToLiss potwierdził na swoich mediach społecznościowych, że posiadacze A319 i A321 będą musieli dokupić aktualizację do X-Plane 12, choć w niewielkich pieniądzach cokolwiek to znaczy. Oczywiście z początku wersja pod X-Plane 11 będzie działać w X-Plane12 dlatego skuszą posiadaczy jej dodatkowymi funkcjami niedostępnymi w tamtej wersji. Posiadacze A340-600 otrzymają darmową aktualizację do X-Plane 12. ToLiss oficjalnie zakończy za to wsparcie X-Plane 10.

Skomentuj