Piszę tę krótką recenzję, aby podzielić się z Wami radością, której nieprzerwanie dostarcza mi sceneria ORBX TrueEarth US Washington i aby zachęcić (mam nadzieję) do zakupu. Nie wiem w jaki sposób ORBX uzyskał tak świetną wydajność w swoim najnowszym produkcie, ale na moim komputerze TrueEarth US działa znacznie płynniej, niż sceneria default w tych samych lokalizacjach. To wszystko przy fotoscenerii ZL17 w większości pokrytej dodatkową warstwą tekstury wierzchniej, bardzo gęsto usianymi lasami (urozmaiconymi gatunkowo), lokalnymi zabudowaniami, w zdecydowanej większości pokrywającymi się ze swoimi odpowiednikami na teksturach podłoża.

Konfiguracja sprzętowa

Na dość już leciwym komputerze posiadam ustawioną maksymalną liczbę World Objects, antyaliasing 2x SSA+FXAA, rozdzielczość ponad Full Hd, maksymalną jakość tekstur i włączone pełne cieniowanie, a FPS utrzymuje się w granicach 40-60 (zwykle powyżej 50). Oczywiście poza dużymi miastami – tam spadki jednak nie są mniejsze od 30, co jest świetnym wynikiem, jak na duże zagęszczenie obiektów Seattle. Zaznaczę jednak, że ostatnio latam tylko VFR i mam wyłączony extended dsf, co znacznie przyspiesza działanie X-Plane 11.

Tekstury

TrueEarth US jest zbudowane z doskonałych źródeł tekstur terenu – wyraziste, kontrastowe, barwne, ale równocześnie naturalne. Zoom level scenerii jest zmienny, w granicach 16-17, ale na większości obszaru dodane są szczegółowe tekstury wierzchnie, które polepszają wygląd podłoża na najniższych wysokościach. Z moich doświadczeń w budowaniu scenerii ten zabieg nieznacznie zmniejsza ZL widziany z wyższych wysokości, stąd możliwe odbieranie momentami ZL17 jako ZL16. Jednak kontrastowość, żywa kolorystyka i dodatkowe operacje graficzne na teksturach sprawiają, że ZL ostatecznie wydaje się wyższy, co dobrze widać na poniższych zrzutach ekranowych*. Pełną ostrość podłoża udaje się uzyskać od 2000 stóp nad terenem, ale komfortowy lot jest możliwy już od 1300 ft AGL.


Mesh

Siatka terenowa jest dobrana optymalnie – dużo bardziej szczegółowa od standardowego meshu, ale równocześnie nie obciąża systemu. Oczywiście czasami (bardzo rzadko) zdarzają się jakieś małe błędy siatki, ale jak na tak dużą powierzchnię scenerii, są one w pełni akceptowalne.


Lotniska i lądowiska

Większość lotnisk domyślnie zawartych w X-Plane, a znajdujących się na obszarze TrueEarth US Washington, jest wykonana w pełni w 3D – zawierają obiekty lotniskowe, hangary, czasami dokładne linie lasów. Te domyślne porty lotnicze dodają scenerii dużo życia i w większości przypadków są idealnie dopasowane do tekstur. Niektóre z tych bezpłatnych lotnisk, w połączeniu z widokami TrueEarth US, prezentują się jak oddzielne dodatki payware.

Poniżej mapa tylko tych lotnisk, które są wykonane w 3D i znajdują się w zasięgu scenerii:

ORBX wydało właśnie trzy scenerie umieszczone w obrębie TrueEarth US Washington: Darrington Municipal Airport (1S2), Anacortes Airport (74S), Israel’s Farm Airport (WA56). Można je obejrzeć na filmie będącym zapisem streamu od Calypte Aviation.

Zalesienie

Drzewa ORBX i tekstury pod lasami są dość ciemne i zbliżone kolorystycznie, dzięki czemu oba elementy zlewają się w jedno i tworzą złudzenie bardzo gęstego zalesienia. Lasy nie są umieszczane na sztywno z danych OSM, tylko posiadają dużo bardziej skomplikowane kształty, uzupełniane pojedynczymi sztukami drzew, dzięki czemu sceneria wygląda dużo bardziej naturalnie, niż zbudowana oprogramowaniem World2XPlane.

Zabudowania

Bardzo ładnie wykonane lokalne zabudowania w stylu amerykańskim. Doskonałe dopasowanie budowli do terenu. Klimatyczne pojedyncze budynki, jak i całe obszary. Miasta ponownie wyglądają bardziej naturalnie od wygenerowanych programem World2XPlane, przy zachowaniu wysokiej wydajności tworzenia większości budynków jako fascades. W scenerii widać również duży udział prac wykonywanych ręcznie.





Podsumowanie

Dla mnie sceneria ORBX TrueEarth US Washington to małe dzieło sztuki i najlepsza obecnie komercyjna sceneria obszarowa. Zdecydowanie jest warta swojej ceny i ponad dwustu gigabajtów zajętej przestrzeni dyskowej. Polecam.

* wszystkie załączone zrzuty ekranowe pochodzą wprost z mojego symulatora X-Plane 11.
** Pogoda na zrzutach to Ultra Weather XP i własny, naturalnie prześwietlony preset xVision.

Krótka prezentacja wideo tej scenerii:

Jeden z komentarzy

  1. Potwierdzam, potwierdzam… Również i moim (skromnym) zdaniem jest to najlepszy produkt pod XP (jeśli o fotoscenerie obszarowe chodzi) jaki kiedykolwiek ujrzał światło dzienne. Początkowo nie rzucałem się na niego zaraz po premierze, ale kiedy Jaromaz wrzucił kilka screenów na FB, stwierdzając że warto, po jego słowach zakupiłem ORBX TE-Washington już od razu i obecnie nie żałuję ani jednej złotóweczki wydanej na zakup. Może mało patriotycznie teraz będzie – ale przy VFR, ORBX TE Washington dostarcza mi ZDECYDOWANIE więcej radochy niż zabawa nad wygenerowaną w Ortho4XP Polską – którą znam lotniczo w znacznym stopniu i z reala, więc wydawałoby się, że podjarka nad Ortho-Polska (znajome lotniska, lasy, trasy, itp, itd) powinna być większa… 😉 No ale w moim przypadku tak nie jest. Jeśli chodzi o tzw. „game feeling” – dużo bardziej wciąga mnie ostatni produkt od ORBX niż moja własna Polska wygenerowana w ZL 17 + Antwob Poland Pro.
    Także ze swojej strony również polecam.
    Pozdrawiam wszystkich.

Skomentuj