W związku z ostatnią premierą samolotu PMDG DC-6 dla Microsoft Flight Simulator (2020) przygotowałem ponad godzinny film korzystając z wojskowej, zmodowanej wersji PMDG DC-6 dla X-Plane 11, aby zaprezentować, jak sprawdza się ten model również w najnowszej wersji symulatora Laminar Research.

Zakupiłem oryginalną dokumentację samolotu Douglas DC-6 z 1947 roku (skan) i opierając się na niej rozbudowałem wizualną checklistę samolotu. Do automatycznego jej udźwiękowienia wykorzystałem polski syntezator mowy IVONA 2 i wysokiej jakości 22 kHz głos profesjonalnego amerykańskiego lektora. Tutaj brzmienie checklisty wprost w symulatorze lotu i przykładowa klatka z filmu przedstawiająca wygląd checklisty:

Checklista
Checklista

Podczas lotu nie korzystam z pomocy AFE (Artificial Flight Engineer) i z pewnością popełniam (częściowo) z tego powodu szereg błędów, ponieważ w rzeczywistości czynnościami w kabinie DC-6 zajmuje się załoga trzyosobowa.

Materiał został nagrany w 60fps i z wykorzystaniem zestawu do śledzenia ruchów głowy TrackIR.
W filmie można natknąć się też na zrzuty ekranowe ze wspomnianej dokumentacji oraz na szereg interesujących dokumentów z tamtych lat, dotyczących samolotu DC-6.

Trasa przelotu

Film przedstawia pełny, wieczorno-nocny lot wykonany nawigacyjnie metodami z lat pięćdziesiątych, nad wojskową scenerią Pacific Islands Airfields – z lądowiska Munda do Henderson Field. Podczas lotu korzystam z dodatków XPRealistic V2, Xchecklist i Vivid Sky.

Trasa przelotu
Trasa przelotu

O modzie R6D-1Z, czyli o DC-6 w wersji Military Staff Transport

Jednen z użytkowników x-plane.org zmodyfikował wersję samolotu PMDG DC-6 i znacząco poprawił on działanie BMEP w X-Plane 11 oraz ogólne osiągi samolotu w tym symulatorze. Nadal odbiegają one od dokumentacji, ale są bliższe, niż surowa wersja samolotu przeznaczona dla X-Plane 10, a uruchamiana w X-Plane 11.

Zredukował nadmierne odbicia foteli na przyrządach, co miało miejsce tylko w X-Plane 11. Następnie znacznie zwiększył siłę świateł lądowania, wyłączył GPS, aby samolot bardziej przypominał oryginalną maszynę z czasów jej produkcji oraz napisał skrypt LUA przenoszący NAV2 i COMM2 na NAV1 i COMM1, dzięki czemu nie trzeba korzystać z NAV i COMM w (wyłączonym już) GNSie.
W archiwum modyfikacji opisał w pliku tekstowym metodę umożliwiającą uruchomienie tego modelu w najnowszych wersjach X-Plane 11 (11.55 OpenGL).

Ja przygotowałem malowanie samolotu w wersji R6D-1Z z 1951 roku – korzystając z jednego z malowań PMDG dla innej wersji samolotu. Malowanie to zostało włączone do wspomnianej modyfikacji i prezentuje się następująco:

Mod jest już dostępny w wątku forum x-plane.org.

PMDG ostatnio wycofało produkty dla X-Plane, więc z powyższej modyfikacji mogą korzystać wyłącznie osoby, które zakupiły ten samolot wcześniej i przeszły proces aktywacji PMDG. Modyfikacja nie jest samodzielnym produktem, tylko nakładką na zaktywowaną, pełną wersję PMDG DC-6. Osoby, które zakupiły DC-6 dla X-Plane 10 nadal mogą pobrać swój model po zalogowaniu się na konto użytkownika pmdg.com.

Skomentuj