FSEconomy to bezpłatny dodatek przeznaczony dla symulatorów lotu, symulujący ekonomię w wykonywaniu operacji lotniczych. Posiada zarejestrowanych ponad 10000 użytkowników, z czego ponad 2500 to aktywni piloci. Opiera się na zarabianiu wirtualnych dolarów, za które nie mamy nic oprócz satysfakcji. Nie ma żadnych punktów lub poziomów, nie da się wygrać. Autorzy i administratorzy to wolontariusze – pasjonaci. Swoje „dzieło” założyli w 2005 roku i do dzisiaj aktywnie je rozwijają. Oficjalny miesięcznik FSEconomy możecie przeczytać tutaj (lipiec 2019).

Do latania w FSEconomy wystarczy symulator, stały dostęp do internetu oraz podstawowa znajomość języka angielskiego. W symulatorze jest jeden plugin, w którym rozpoczyna i kończy się swój lot. Z początku wszystko może wydać się całkiem skomplikowane, dlatego autorzy zadbali o dobry przewodnik po świecie, który stworzyli. Dokładnie opisali każdą funkcję i możliwość. Poza tym, na YouTube krąży wiele przydatnych poradników.

Głównym sposobem zarabiania pieniędzy jest wykonywanie zleceń, stworzonych automatycznie przez system lub prywatne firmy innych użytkowników. W celu zrealizowania jednego lub kilku z nich na raz, trzeba zadbać o kilka ważnych rzeczy:

  • Zarobki – czy opłaca się wykonać ten lot. Zlecenia dzielą się na dwa rodzaje: automatycznie wygenerowane przez system lub stworzone przez prywatne firmy posiadające bazy na danych lotniskach. Te drugie są zapisane na zielono i je lepiej wybrać – generują większe zyski.
  • Samolot – jeżeli nie posiada się własnego (a zarobienie na kupno pierwszego trochę trwa), trzeba wynająć od kogoś innego lub od systemu. Każdy pojedynczy statek powietrzny znajduje się na określonym lotnisku. Oprócz samolotów są też różne helikoptery. Na forum w dziale „market place” znajduje się wiele ofert leasingu, pożyczek itp.
  • Paliwo – zabranie odpowiedniej ilości skróci czas lotu i zmniejszy koszty. Samolot można wynająć na dwa sposoby: „Dry” – koszt wynajmu jest mniejszy, ale oddzielnie płaci się za wykorzystane podczas lotu paliwo; „Wet” – koszt wynajmu zawiera opłatę za paliwo i jest większy. Czasem bardziej opłacalny jest pierwszy sposób, kiedy indziej drugi.

Prawie wszystko sprowadza się do latania, ale istnieją inne sposoby zarabiania. Jednym z nich jest kupno lub zbudowanie FBO (Fixed-Base Operator) na wybranym lotnisku. Posiadając FBO można: sprzedawać paliwo, naprawiać statki powietrzne i sprawdzać ich zdatność do lotu, instalować i usuwać wyposażenie z samolotów, operować lub wynajmować infrastrukturę dla pasażerów, handlować towarami. Wynajmując lub budując bramki na różnych lotniskach można tworzyć zlecenia, o których wspomniałem wcześniej.

W świecie istnieje wiele firm oferujących różne usługi, np. przebazowanie samolotów czy transportowanie towarów. Każdy może założyć swoją i zareklamować się na forum. Możliwości jest naprawdę wiele. Jedynym ograniczeniem jest czas.

Podsumowując, FSEconomy jest niewątpliwie rajem dla fanów latania GA. Latać i zarabiać można właściwie wszędzie, a XPlane 11 jest do tego wyśmienitym, jeżeli nie najlepszym symulatorem. Prawie każde istotne lotnisko na świecie posiada w X-Plane default-ową scenerię 3D, a oprócz nich dostępnych jest wiele darmowych, dobrych scenerii na forum x-plane.org. Jeżeli macie jakieś pytanie odnośnie FSEconomy, zadajcie je w komentarzu pod tym artykułem, postaram się pomóc każdemu.

3 komentarze

  1. Bawię się fseconomy praktycznie od początku mojej przygody z xp, udało mi się już kupić własny helikopter Bell 206 i mam swoje FBO w EPNL. Dla fanów GA bardzo fajne urozmaicenie rozgrywki, dużym też można polatać jako pilot (A320/321, B737).
    Największy minus jak dla mnie to stara baza lotnisk bazująca na FS04.

Skomentuj