Klub Miłośników Wirtualnego Lotnictwa Przedwojennego

#1
Obrazek

Zasady
  1. Wykonujemy loty w X-Plane 11 na VATSIM, w dowolnym miejscu globu, w sposób jak najbardziej zbliżony do okresu przedwojennego, ale z zachowaniem aktualnych Zasad Wykonywania Lotów z Widocznością.
  2. Używamy kalkulatora E6B (wykorzystywanego od 1937 roku) - realnego lub w postaci aplikacji mobilnej Flight Computer Sim ( iOS, Android) lub symulatora E6B dostępnego na stronie www. Dozwolona jest też wersja wydrukowana z pliku PDF. Instrukcja obsługi E6B jest dostępna również w PDF-ie.
    Obrazek
  3. Korzystamy z aktualnej mapy VFR 1:500 000 lub 1:200 000 - papierowej lub generowanej w serwisie open flightmaps - podczas planowania lotu można wykorzystać tutorial Ventum Air.
    Obrazek

    .
  4. Używamy stopera lub skryptu Lua Flight Timer.
    Obrazek

    .
  5. Korzystamy z fotoscenerii Ortho4XP w połączeniu ze sceneriami 3D World2XPlane lub PRO antwoba dla Polski, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Niemiec i Danii - dozwolone są również scenerie ORBX serii TrueEarth.
  6. Korzystamy wyłącznie z poniższych, przedwojennych, bezpłatnych maszyn jednosilnikowych:

  7. Lot powinien przebiegać najkrótszą możliwą trasą uwzględniając ukształtowanie terenu, osiągi samolotu oraz dane z mapy VFR.
  8. Lotniska startu i lądowania muszą być oddalone od siebie o minimum 70 mil morskich w linii prostej.
  9. Loty mogą być wykonywane na lotniska kontrolowane, jak i na niekontrolowane, uwzględniane w serwisie vatstats.net.
  10. Korzystamy z nowoczesnych narzędzi odczytu danych pogodowych.
  11. Nie opuszczamy wirtualnego kokpitu 3D podczas całego lotu (dotyczy również zrzutów ekranowych).
  12. Lot nie może przebiegać wyłącznie wzdłuż jednej pomocy terenowej (koryta rzeki, torowiska, doliny itp).
  13. Lot klubowy wykonujemy na znakach rejestracyjnych SPY (litery SP obowiązują od 1928 r.) plus dwie litery z wyłączeniem J (np. SPYNZ).

Uwaga: lot, podczas którego musieliśmy skorzystać z dodatkowych narzędzi do wznowienia orientacji, uznaje się za nieważny. Zabronione jest korzystanie ze scenerii tzw. kominów VFR, skryptów/pluginów automatycznego pilota oraz podglądu mapy X-Plane.

Członkiem klubu może zostać każdy, kto wykona minimum jeden taki lot i krótko opisze go w tym wątku załączając kilka zrzutów ekranowych, zdjęcie lub zrzut mapy VFR z trasą i link do lotu w serwisie vatstats.net.

* logotypy klubowe przygotował użytkownik coolbob.

Re: Klub Miłośników Wirtualnego Lotnictwa Przedwojennego

#2
Dzień dobry.
Zachęcony ładną pogodą skusiłem się na lot EPOD - EPGY.
Lot przebiegł bez problemu. Wiatr z kierunku 240 o sile 10kn . Przyznam , że kilka dni wcześniej zrobiłem taki sam lot próbny , i wtedy i teraz nie było żadnych problemów z orientacją.
Dużo latam w Iła z serii BOX bez znaczników . Myślę , że to dobre przygotowanie do takich lotów w X-Plane . W Iłku mapy są rysowane z dużą szczegółowością i jest trochę łatwiej niż w X-plane z mapą na kolanie.
https://stats.vatsim.net/callsign_detai ... &id=944900
Obrazek
EPOD Przygotowanie do startu
Obrazek
Punkt EPOD Sierra
Obrazek
Przasnysz

Re: Klub Miłośników Wirtualnego Lotnictwa Przedwojennego

#3
Super - pierwszy lot zaliczony (z Prus Wschodnich do Rzeczpospolitej Polskiej ;) ).

Posiadasz może zdjęcie lub zrzut ekranowy mapy VFR z wyznaczoną trasą? Może też Operacyjny Plan Lotu ?

W pierwszym poście tego wątku dodałem teraz wymóg pokazania mapy oraz korzystania z lotnisk uwzględnianych w serwisie vatstats.net, ale w przypadku Twojego lotu takich wymogów nie było.

Dla innych vPilotów, którzy chcieliby spróbować swoich sił w tym zadaniu, polecam tutorial planowania lotu wykonany przez Ventum Air.

Re: Klub Miłośników Wirtualnego Lotnictwa Przedwojennego

#4
Lot planowałem na https://lecimy.bwilczek.eu/ Na takie odległości można sobie pozwolić na latanie na " czuja" :) Latałem tak na paralotni PPG . Z 800 m mamy dobry ogląd sytuacji . Na 15-25 nm nie można się zgubić pilnując chociaż trochę kompasu.
Fajna zabawa z takim lataniem , ale to łatwe . Trudno byłoby gdyby porównywać dane z planu z faktycznym przebiegiem trasy i punktować loty za jak najmniejsze rozbieżności czasy i położenia.
Wieczorem podeślę plan lotu.

PS. Fajnie by było gdyby był programik blokujący widoki 3 osoby . A swoją drogą czy można przesyłać loty nagrywane w X-plane ?

Uważam że ten lot nie może być zaliczony .Nie przygotowałem samodzielnie planu lotu . Poleciałem po prostu na "pałę" :)

Re: Klub Miłośników Wirtualnego Lotnictwa Przedwojennego

#5
Na 15-25 nm nie można się zgubić pilnując chociaż trochę kompasu.

Zależy też nieco od stopnia urozmaicenia otoczenia ;) oraz od siły i zmienności wiatru.

Trudno byłoby gdyby porównywać dane z planu z faktycznym przebiegiem trasy

To nie do końca ma być trudne, raczej ma usprawiedliwiać wykonanie lotu w nadal wymagany na szkoleniu PPL sposób, który w realnym lotnictwie powoli odchodzi w zapomnienie - z moich obserwacji większość pilotów opiera teraz trasy wyłącznie na nawigacji GPS :(
Sprawdzenie czy oba lotniska są uwzględniane w vatstats.net pozwoli na rzucenie okiem na trasę, co również będzie interesujące ;)

Fajnie by było gdyby był programik blokujący widoki 3 osoby.

Zakładałem brak opuszczania kabiny 3D podczas takiego lotu - dodaję do głównego wpisu.

Uważam że ten lot nie może być zaliczony. Nie przygotowałem samodzielnie planu lotu.

Lot jest zaliczony, bo mieścił się w pierwszej wersji opisu, poza tym "pierwsze koty za płoty" ;) Gdybyś chciał go poprawić zgodnie z nowym pierwszym postem tego wątku, to zapraszam.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość