





Moja sceneria to:
- Źródło niedostępne w żadnym z wydań Ortho4XP i od początku nie zawierające żadnej chmury na terenie Polski - poza granicami naszego kraju chmury czasami występują.
- Spójna i świetna kolorystyka dla całej scenerii Polski - z rzadka nieznacznie inna, minimalnie odbiegająca - brak nagłych przejść w czarne placki czy w drastycznie inne kolory jak np. w Bingu.
- Korekcja kolorów:
- ściemnienie tekstur - dzięki czemu tekstury lasów prawidłowo zlewają się z drzewami 3D, przez co wydaje się, że drzew 3D jest więcej.
- wyostrzone i zwiększenie kontrastu tekstur - dzięki temu, pomimo bazowego ZL16, sceneria wygląda między ZL16 a ZL17 - tekstury są ostre patrząc na wprost i na boki już od 2000 ft AGL.
- Na wszystkich teksturach położony decals, który jest też wykorzystywany w ORBX TrueEarth - dzięki temu nawet po wylądowaniu w terenie przygodnym tekstury wyglądają jak wykonane w ZL30. Brak wpływu decals na tekstury z większej wysokości (przetestowane). Ogólnie kolorystycznie i z tymi decalsami sceneria przypomina produkty ORBX. W każdym tile jest zawarty katalog z plikami .ter bez decals (jeżeli ktoś ma taką preferencję, to może wyłączyć decalsy nadpisując katalog).
- Zawsze sprawdzany każdy tile, najpierw źródła pobranych tekstur, a następnie w X-Plane 10 dokonywany podgląd całej scenerii Ortho, dzięki temu każdy tile jest zawsze kompletny - bez białych, czarnych lub wodnistych dziur. Kafelki były przebudowywane aż do usunięcia braków, czyli do uzyskania poprawnego kompletu tekstur przed ostateczną budową.
- Curv_tol 2.0, czyli najlepszy stosunek jakości meshu do obciążenia - dzięki temu parametrowi dobrze wyglądają i tereny płaskie i szczyty Tatr, a komputer nie jest obciążany nadmierną siatką meshową.
- Lotniska w terenach górskich nie są wypłaszczane, ale ewentualnie wypłaszczenia można wymusić w scenerii danego lotniska.
- W pliku dodatki.zip umieszczone mody, dzięki którym wszystko będzie wyglądało jak na prezentowanych tu zrzutach ekranowych: szare, europejskie drogi, usunięte torowiska (torowiska będą dostępne tylko na teksturach, bo te z X-Plane wyglądają bardzo nienaturalnie na fototeksturach), mod ruchu jednostek morskich, tekstura nieba, Poland Pro (Overlay), czyli obiekty 3D i inne.
- Po rozpakowaniu sceneria zajmie 140GB danych dla całej Polski włącznie z nieznacznym terenem poza jej granicami.






Poniżej aktywna mapka do pobierania pojedynczych kafelków, a niżej bezpośrednie linki do plików. UWAGA: nie klikać w mapkę, jeżeli nie zamierzacie pobierać danego kafelka - informacje o pobranych danych zostaną odznaczone w linkach bezpośrednich.
Mapka i linki są widoczne tylko dla zalogowanych użytkowników XPPL.org:
Dla zalogowanych
Pliki po około 2GB łatwe do pobrania przez przeglądarkę, chociaż najszybciej będzie pobrać klienta Mega, zapisać pliki na swoim koncie Mega (po około 50 GB) i zsynchronizować je klientem, a następnie powtórzyć tę czynność 2 razy. Jeżeli będziesz zakładał bezpłatne konto na Mega.nz, to proszę skorzystaj z tego linku afiliacyjnego - wtedy jest szansa, że pliki scenerii pozostaną na serwerach Mega nieco dłużej. Instrukcja instalacji
Każdy z pojedynczych plików scenerii wypakować do katalogu X-Plane 11\Custom Scenery. Usunąć lub odpowiednio uzupełnić plik scenery_packs.ini.
Plik dodatki.zip należy rozpakować wprost do głównego katalogu X-Plane 11 - w Custom Scenery umieści się Poland Pro VFR Overlay i nic nie zostanie nadpisane. Następnie należy uruchomić umieszczony w głównym katalogu X-Plane plik JSGME.exe i zatwierdzić nazwę katalogu MODS. Gdy pojawi się okno z listą modyfikacji, to należy je aktywować poprzez zaznaczenie i przeniesienie strzałką na prawą stronę - tak jak na poniższej grafice:

Zostaną wtedy nadpisane pliki X-Plane, ale wcześniej wykona się automatyczna kopia plików oryginalnych. Jeżeli będziemy chcieli przywrócić oryginalne pliki X-Plane, to wystarczy zaznaczyć aktywne mody z prawej strony okna i przenieść je strzałką na lewą połowę.
Minimalne ustawienia graficzne X-Plane 11 do obsługi tej scenerii:

Na słabszym sprzęcie osiągam z powyższymi ustawieniami średnio ponad 50 FPS - sceneria jest bardzo wydajna. Cienie nie są wymagane, bo ich rolę spełniają cienie znajdujące się na teksturach. Oczywiście przy silniejszym sprzęcie można iść z suwakami bardziej w prawo.
Jeżeli trafisz na jakieś błędy, to daj znać w tym wątku, przebuduję scenerię i zaktualizuję linki.
Skrypt źródła nie będzie udostępniany, ponieważ nie chcę tego źródła obciążać - dodatkowo skrypt wymaga częstej ingerencji DevTools podczas pobierania danych (znajomości IT) i współpracuje wyłącznie ze starszą wersją Ortho4XP.
Dziękuję Jaromazowi za możliwość wstawienia na forum tak aktywnej mapki i za ogólne wsparcie w projekcie.
Jeżeli sceneria Ci się spodoba i zechcesz docenić moją (ciężką) pracę, to możesz wesprzeć działanie serwisu XPPL.org dowolną wpłatą. Chętnie też zobaczyłbym w tym wątku dobre zrzuty ekranowe z tej scenerii.
Ta sceneria to baza - teraz będę pracował nad sceneriami ZL17 największych polskich miast (z tego samego źródła) i postaram się umieszczać je w tym wątku - w zależności od zainteresowania.
Miłego korzystania.