W symulatorach lotu, podczas wykonywania zakrętu, widok wirtualnego kokpitu zwykle jest statyczny – widoczne jest tylko przechylenie linii horyzontu. W rzeczywistości istnieje jednak swoiste opóźnienie w odbiorze przechyłu linii horyzontu, a w pierwszej kolejności widoczny i odczuwalny jest przechył kokpitu samolotu. Między innymi taki właśnie efekt uzyskamy x-plane’owym pluginem DreamFoil Creations GeForce Head Simulation.

Rozwiązanie częściowo naśladuje działanie płatnych dodatków XPRealistic Pro i EZdok Camera (FSX). Jest oparte na pluginie napisanym w czystym C, dzięki temu nie jest zauważalny jakikolwiek negatywny wpływ na FPS, czego nie można powiedzieć o wspomnianym XPRealistic, który działa poprzez pośrednika w postaci języka skryptowego LUA.

GeForce Head Simulation jest oficjalnie częścią składową płatnych maszyn DreamFoil Creations. Kilka lat temu przeniosłem ten plugin z jednego z zakupionych modeli, do głównego katalogu plugins w X-Plane i ze zdziwieniem (i radością) zanotowałem, że świetnie współpracuje on ze wszystkimi samolotami, które wówczas posiadałem. Po pewnym czasie DreamFoil Creations zdecydowało się udostępnić bezpłatnie swój samolot Aero Boero AB-115 w serwisie X-plane.org i teraz każdy z Was może dokonać tej operacji samodzielnie.

Instrukcja instalacji

  1. Pobieramy samolot freeware Aero Boero.
  2. Rozpakowujemy katalog C Geforce.xpl z podkatalogu plugins powyższego samolotu, do głównego katalogu pluginów X-Plane: Resources\plugins.
  3. Nazwę katalogu C Geforce.xpl zmieniamy na dowolną, która pozwoli później na łatwą jego identyfikację.
  4. Edytujemy plik config.cfg umieszczony w katalogu pluginu, zastępując go poniższą treścią:

    [Main]
    X_Intensity=150
    Y_Intensity=150
    LookDown_Angle=-25
    LookUp_Angle=25
    Max_GroundSpeed=60
    GroundShake_Intensity=250
    Vertical_offset_with_Speed=0
    Roll_GroundSpeed_Inclination=90
    Lateral_Inclination_with_bank=35
    RSmooth=5
    QSmooth=5
    PSmooth=5

  5. Pobieramy uzupełniający plugin SimCoders HeadShake i rozpakowujemy ponownie do katalogu Resources\plugins.
  6. Wczytujemy swoją ulubioną maszynę i po starcie wykonujemy kilka gwałtownych skrętów.

Zapewniam, że różnica w odbiorze X-Plane’a będzie ogromna, a po pewnym czasie nie będzie można obyć się bez pluginu DreamFoil Creations – jeżeli oczywiście zależy nam na symulacji jak najbliższej rzeczywistości.

Umieszczając GeForce Head Simulation w głównym katalogu pluginów sprawimy, że będzie współpracował z każdą maszyną dostępną w X-Plane, ale możemy też umieścić go tylko w katalogu plugins znajdującym się w wybranych samolotach – wtedy efekt nie będzie globalny, a ograniczony do niektórych maszyn.

Intensywność efektu ustawiamy zmiennymi X_Intensity i Y_Intensity – w powyższym konfigu zmienne te mają wybrane wartości maksymalne (zalecam dostosowanie do swoich potrzeb).

GeForce Head Simulation doskonale współpracuje z TrackIR i pluginem SimCoders HeadShake.

O pluginie można poczytać na poświęconej mu podstronie producenta.

6 komentarzy

    1. Działa samodzielnie, ale najlepiej w połączeniu z headshake (idealnie się uzupełniają). Ten drugi dodaje wiele efektów szczególnie przy ziemi i dopiero razem tworzą efekt zbliżony do EZdok Camera. HeadShake to plugin również napisany w C i tu również nie zauważam wpływu na FPS.

        1. Wszystko jest dobrze opisane, więc film jest zbyteczny 🙂 ale warto dodać, że animacje są idealnie płynne (jeżeli zachowany jest ogólnie wysoki FPS oczywiście).

          Dla pilotów realnych samolotów efekt ten będzie oczywisty i z tego powodu warty instalacji. Wirtualnym pilotom również polecam instalację, bo gdy już usiądą za sterami realnego samolotu, to posymulacyjnie ten element nie będzie dla nich zaskakujący i łatwiej im będzie skupić się nad ważniejszymi kwestiami.

Skomentuj